Monday, March 1, 2010

OHIO BRIGDE

Dat informatiepaneel is er gekomen op de volgende manier Ik werd in EINE uitgenodigd om ter gelegenheid van DE NACHT VAN DE GESCHIEDENIS een lezing te komen geven over de OHIO BRIDGE. Men was bij mij terecht gekomen omdat ik me als sinds 1990 bezig hou met het oeuvre van PAUL MOREAU-VAUTHIER ... En de originele bizons op de originele brug, ingehuldigd in september 1929, zonder bizons, want die werden pas later in 1930 geplaatst, waren van Paul Moreau-Vauthier. Tijdens die meeting, om de lezing van 22 maart 2005 voor te bereiden was ik dus einde december te gast in EINE. Die avond heb ik de vraag gesteld of er nooit aan gedacht was om een touristisch informatiebord ter hoogte van de brug te plaatsen ... Ik ben dan maar beginnen photoshoppen. Het was mijn idee om een foto(strip)verhaal maken waar de toevallige voorbijganger, fietser, in een oogopslag kon zien, en lezen, hoe men tot de huidige situatie gekomen was. Het eerste echte en het meest op de originele plaat gelijkende PRINT, heb ik thuis nog liggen (geprint op een plotter) ... Je moet iets "kunnen laten zien" als je samen rond de tafel gaat zitten ... Er werd "terecht" commentaar gegeven, er werd voorgesteld om de foto's "neutraal te houden", dus zonder mensen die aan de bizons poseerden (Om zo de eeuwige discussie te vermijden, waarom die persoon wel, en niet iemand anders, terwijl dat die keuze enkel en alleen gebaseerd werd op het fotogenieke van de foto)). Jammer genoeg hebben we geen echt MOOIE foto van de brug uit de periode 1954-1978 gevonden. Je werk is maar zo goed als je bronnen zijn. De foto van de vernielde brug vind ik wel een mooi bewijs, dat ook in EINE veel cowboy verhalen de ronde deden ... er werd verteld dat bij het bombardement/opblazen van de brug alle bizons waren vernield waren ... Er bestaan een reeks foto's waar het tegendeel duidelijk op bewezen wordt. Minstens 2 bizons "overleefden" het bombardement/dynamiteren van de brug. Paul Moreau-Vauthier verongelukte op 2 februari 1936, dus moest men op zoek naar een andere kunstenaar voor de nieuwe bizons voor de brug van 1954 ... Jos de Decker kapte de bizons die vandaag nog aan de "verminkte" OHIO BRIDGE staan. Het idee voor de voet van de gedenkplaat "leende ik" van een soortgelijke touristische gedenkplaat die staat in de driehoek, Verdun, St. Mihiel, Pont a Mousson ... Samen met Johan Schokkaert schreef ik de tekst. Maar het is JOHAN die alle krediet verdient, het is HIJ die de stad Oudenaarde overtuigde, etc ... Mvg Rik




http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=304696#304696


Ik schreef op 1 maart 2010 een "korte commentaar .... aangaande het ontstaan van de touristische gedenkplaat aan de OHIO BRIDGE, Eine, Oudenaarde ...


No comments:

Post a Comment